Maatasa Ungari kultuuripealinnas Veszprémis

2023. aasta Euroopa kultuuripealinnaks valiti Veszprém-Bakony-Balaton piirkond Ungaris. Kultuuripealinna raames toimus 7.-14. mail festival “Gizella Days”, kuhu oodati ka koostööpartnereid 2024. aasta kultuuripealinnast Tartust. Tartu linna ja korraldajate soovil läks Tartu kultuuripealinna esindama Tartu Folklooriklubi Maatasa. Festivalile sõitu toetasid nii Tartu kui Veszprémi linn, aga ka Tartu Kristlik Noortekodu ja Maatasa ise. Lisaks Eestile oli festivalil koosseise ka Soomest, Tšehhist, Poolast ja Saksamaalt.

Kaunis Veszprémi vanalinn võttis maatasalised vastu vihmasajuga, kuid see eestlasi ei heidutanud. Külastasime kontserte ja teatrietendusi, käisime paduvihmaga loomaaias, nautisime Ungari kööki ja elasime hotellitubades kaasa Eurovisioonile. Üks meie liikmetest jõudis isegi joosta Balatoni järve äärde ja tagasi. Laupäeval andis vihm veidi järele ning saime nautida linnatuuri ja kauneid vaateid väga toreda ja entusiastliku giidiga. Festivalikontserdid olid rahvarohked ja kestsid hilisööni.

Maatasa jaoks peamine ja olulisim päev oli pühapäev, mil oli ette nähtud pea tunniajane kontsert Veszprémi linnaväljakul. Kahjuks sadas pühapäeva hommikul taas vihma, seekord juba päris ladinal ning peagi tuligi teade, et kõik kontserdid tühistatakse. Meile oli veidi harjumatu, et vihma puhuks puudus korraldajail alternatiiv – viia kontserdid siseruumidesse – kuid ungarlased ütlesid, et nad tõesti ei ole harjunud, et neil sajab. Selline vihm pidi olema päris enneolematu. Me ei tea, kuidas lahendati teiste väliskülaliste ülesastumised, kuid Maatasaga ühendus rahvusvaheliste suhete juht Júlia Bucz, kes korraldas Maatasale siseruumikontserdi Veszprémi ülikooli väikeses saalis. See oli väga vahetu ja tore koosolemine kohalike kultuurihuvilistega. Kontserdil oli tõlgiks Nora, kes on abielus Eesti mehega ja rääkis vabalt väga head eesti keelt. Abielupaar oli tulnud kontserdile oma kahe lapsega, kel olid omajoonistatud sinimustvalged lipud käes. Kuna tegemist oli siseruumikontserdiga, võimaldas see põhjalikumalt tutvustada meie kultuuripärandit. Kontserti juhtis Helin Pihlap, kes väga toredasti ja informatiivselt tutvustas nii laulude-lugude sisusid kui ka paikkondi, kust need pärit olid. Inimesed elasid väga emotsionaalselt kaasa. Päris mitme loo järel oli aplaus lõppematu ja oli tunne, et me peame lausa sama lugu veel kord kordama. Kuigi kontsert kestis poolteist tundi, sest vahepeal läks lausa vestluseks, skandeeriti peale kontserti eesti keeles “Viis lugu veel!”. Arvame, et see on üks toredamaid kontserte Maatasa kümne aasta jooksul.

Üleüldse oli kogu reis vaatamata vihmale väga soe ja südamlik. Jääme igatsema nii Veszprémi linna kui ka inimesi, kes alati astusid juurde meid tänama, kui me ka niisama omaette laulsime või proovi tegime. Rattasportlasest vanahärra Saksamaalt pühkis liigutuspisaraid, kui hakkasime hotellist lahkuma, ja tuli meile valge rätikuga bussile järele lehvitama. Samamoodi oli ka hotelli personal saanud nelja päevaga meile väga omaseks ja tulid kõik meid uksele saatma. Kinkisime väga palju Maatasa plaate ja šokolaade ning jagasime Tartu Kultuuripealinn 2024 infovoldikuid ja Tartu linna tutvustavaid brošüüre.

Ilmselt me ise Maatasaga lähiajal Veszprémi ei satu, kuid ootame neid toredaid inimesi väga külla Tartusse!

Suur tänu kõigile toetajatele imelise reisi eest!

17. mai 2023 | Uudised
Jaga postitust sotsiaalmeedias
This site is registered on wpml.org as a development site.